Robin Roelofsen, Ewout van Diemen, Koen Raedts en Wilfred Kevelam

Zelfontwikkeling

Opinie

Wat komt er nou eigenlijk kijken bij een nieuwe functie in de audit? Reflecteren als trainee, senior associate, manager en partner.

September en oktober zijn de maanden waarin de meeste veranderingen in het personeelsbestand van accountantskantoren worden doorgevoerd. Vaak worden de starters van dit fiscale jaar verwelkomt op nagenoeg alle kantoren. Daarnaast worden de hardwerkende krachten beloond met promoties. Wij hebben vier vakgenoten gevraagd om te reflecteren op hun eerste jaar in hun nieuwe rol. De redactie hoopt hiermee houvast te geven aan de nieuwe lichting trainees, senior associatie/staff, managers en partners van 2020! Veel succes in jullie nieuwe functie!

 

Robin Roelofsen – audit trainee (beginnend assistent audit) bij KPMG sinds augustus 2019

Mijn allereerste dag begon als een dag die ik niet meer zal vergeten. Ik was op weg naar mijn eerste opdracht met mijn nieuw gekregen huurauto, helaas was mijn leaseauto nog niet klaar. Het was een maandagmorgen, het regende, er was file op de A9 en ik stond te wachten in de file op de afrit van de A2 richting de A9 te Amstelveen. Achter mij reed een enorme vrachtwagen die langzaam doorsukkelde en het gat tussen mijn auto en zijn wagen verkleinde. Opeens kwam er vanuit mijn ooghoek een zwarte vlek aanrijden die vol in de ankers ging. Een zwarte peugeot 207 probeerde zich tussen mij en de vrachtwagen te voegen, wat uiteindelijke slaagde, maar hij slaagde er ook in om vol in mijn achterbumper te rijden. In de stromende regen reed ik naar de vluchtstrook, zo ook mijn mede-ongeluk genoot. Daar stond ik dan, maandagochtend 9:00 te laat door de file en het ongeluk, in de regen met tevens een gloednieuw pak. Daarnaast probeerde ik mijn engagement manager te bereiken, ook hier had ik geen geluk hij nam de telefoon niet op. Gelukkig was er op mijn plasticmobiel (Citroën C3 Cactus) geen zichtbare schade en kon ik gelukkig mijn weg snel vervolgen. Toen ik bij de opdracht aankwam en vervolgens melde dat ik ‘net was aangereden’ dacht mijn collega dat ik net was aangekomen op de bestemming. Een dag om nooit meer te vergeten.

Los van dit heb ik een aantal tips die ik graag wil meegeven aan de toekomstige starters en de starters die afgelopen september zijn begonnen!

  • Project management. Je bent zelf baas over je eigen agenda, dus hou ook die controle. Tijd nodig om te studeren? geef dit zo snel mogelijk aan bij je leidinggevende,  problemen voorkomen is beter dan verhelpen!
  • Luister mee in gesprekken die je teamleden voeren en blijf vragen stellen, wellicht wat moeilijker in deze digitale tijden, maar wees pro-actief en vraag aan je leidinggevende meer achtergrond over de klant en werkzaamheden. Hierdoor landde bij mij de context sneller en kon ik mijn taken zorgvuldiger afronden.
  • Afleiding,  dit is een tip voor de aankomende thuiswerksituatie. Probeer zoveel mogelijk digitale middelen uit te schakelen (telefoon) en sluit desnoods je mail/skype af. Als je ergens echt geconcentreerd mee bezig wilt zijn wil je niet om de haverklap gestoord worden.
  • Houd voor jezelf een takenlijst bij, waarmee je een overzicht creëert wat je openstaande taken nog zijn. Na een tijdje kun je door de bomen het bos niet meer zien.

Ewout van Diemen – senior associatie (gevorderd assistent/supervisor audit) bij PwC sinds oktober 2019

Voordat ik de promotie had gemaakt, was mijn verwachting dat alles zal veranderen: meer verantwoordelijkheden, moeilijke taken, collega’s begeleiden en aandacht verdelen. Echter, na mijn promotie was er niet direct veel veranderd. Mijn verantwoordelijkheden waren gelijk gebleven. Langzamerhand kreeg ik meer verantwoordelijkheden, waaronder het begeleiden van collega’s en meer klantcontact.

Na verloop van tijd merkte ik dat verschillende klanten mijn aandacht nodig had, wat in het begin wennen was. Je dient jezelf af te vragen indien je jouw verantwoordelijke werkzaamheden zelf uit dient te voeren of dat je wellicht de werkzaamheden kunt toewijzen aan collega’s. Hierdoor zorg je ervoor dat werkzaamheden verdeeld worden en kun je zelf focussen op andere belangrijke taken.

Op basis van mijn eigen ervaring van afgelopen jaar heb ik de volgende tips voor toekomstige Senior Associates / Senior Staff:

  • Je verantwoordelijkheden zullen groeien gedurende het jaar. Na je promotie verandert er niet direct veel.
  • Ondanks dat je een meer senior functie hebt, blijf vragen stellen!
  • Stel jezelf de vraag of je al je werkzaamheden zelf moet doen. Ga na indien je bepaalde werkzaamheden kunt delegeren aan andere collega’s, waardoor zij meer verantwoordelijkheden kunnen nemen.
  • Behoud overzicht. Vindt een manier hoe jij in-control bent over je dag en je eigen well-being. Blok bijvoorbeeld focus momenten in je agenda waarop je niet gestoord wil worden.

Koen Raedts – manager audit bij EY sinds oktober 2019

Na jarenlang zwoegen in zowel de collegebanken als op werk is het dan eindelijk zo ver, een nieuwe stap in mijn carrière en een promotie naar manager. Nog voor de interne systemen zijn bijgewerkt heb ik al een aantal extra verantwoordelijkheden te pakken: het begeleiden van starters en het beoordelen van de bekende praktijkverslagen. Nog meer dan in mijn vorige rol ben ik plots iemand ‘met ervaring’, iemand die ‘de organisatie kent’ en ‘weet waar je moet wezen’. Blijft een vreemd gevoel, gegeven de nog relatief jonge leeftijd. Toch is het vooral iets moois, ik zie mezelf nog zitten in die ruimte voor mijn eerste sollicitatie en beseft dat de soms korte nachten en weekenden het allemaal absoluut waard waren: het werken in de accountancy is een goede leerschool. Niet alleen de verantwoordelijkheden op het gebied van teaming en coaching nemen toe, ook de vraagstukken bij klanten en opdrachten worden complexer. De implementatie van een nieuwe standaard, de verwerking van een complexe transactie of de soms oplopende discussies omtrent schattingsposten of controleverschillen. Nog meer dan voorheen sta ik voor mijn gevoel in het middelpunt van de actie. Juist die actie en het veranderende landschap maken voor mij het beroep en mijn nieuwe rol zo leuk. Geen dag is hetzelfde, iedere klant, iedere opdracht en ieder team heeft een andere unieke dynamiek. Morgen weer zo’n nieuwe dag, nu al zin in!

Wilfred Kevelam – partner audit bij KPMG sinds oktober 2019

Een benoeming tot partner binnen de controlepraktijk van een accountantskantoor is vanzelfsprekend een bijzonder moment. Het is het sluitstuk van een intensief benoemingsproces van een aantal maanden en direct ook het startpunt voor een nieuwe fase in je carrière. Gelukkig is het niet zo dat de wereld er opeens radicaal anders uitziet op de dag van je partnerbenoeming. Als manager en senior manager groei je langzaam maar zeker toe richting de werkzaamheden en verantwoordelijkheden die horen bij het partnerschap. De uiteindelijke benoeming tot partner voelt dan, als het goed is, als een logische, natuurlijke stap. Veel aspecten van het werk veranderen ook niet van de ene op de andere dag. Je werkt als partner nog steeds intensief samen met teams, voert veel gesprekken met klanten en je bent bezig om complexe, inhoudelijke vraagstukken op te lossen.

Maar zoals gezegd, de partnerbenoeming is een bijzondere mijlpaal en natuurlijk worden je werkzaamheden en verantwoordelijkheden ook anders. De meest concrete verandering, die veelal vrij snel volgt na je partnerbenoeming, is het zetten van de handtekening onder je eerste controleverklaring. En dit is misschien wel direct het belangrijkste verschil met voorgaande functies. De daadwerkelijke eindverantwoordelijkheid voor de gehele controle en dat afsluiten met het verstrekken van een persoonlijk ondertekende controleverklaring. Dit is best spannend, maar uiteindelijk is dit het ook waar je het al die jaren voor hebt gedaan.

Een belangrijk ander verschil dat ik heb ervaren is dat je rol en werkzaamheden verder verbreden. Vanaf dag één als partner start je met het beheer van je klantportefeuille, dit is een belangrijk onderdeel van je werk. Als jonge partner moet je je portefeuille natuurlijk deels nog opbouwen. De ervaring leert dat je vaak een aantal klanten kan overnemen van andere partners die bijvoorbeeld hun maximale termijn hebben volgemaakt (vijf of zeven jaar), en deels zal je zelf nieuwe klanten acquireren. Dit betekent dat je nadrukkelijker in de markt aanwezig moet zijn, bijvoorbeeld op congressen en bijeenkomsten, en regelmatig bezig bent met (potentiële) offertetrajecten. Naast je directe werkzaamheden voor klanten word je als partner ook medeverantwoordelijk voor het interne beleid binnen kantoor. Dit kan op verschillende manieren. Denk aan de ontwikkeling van collega’s, vaktechnische rollen, meepraten over de strategie van je segment of afdeling of het deelnemen in projectgroepen.

Gezien de veelheid aan werkzaamheden en verantwoordelijkheden wordt goed agendabeheer en prioriteren van je (lange termijn)doelen wordt nog belangrijker dan het al was. Zo kun je tijd vrijhouden voor de dingen die je ook belangrijk vindt, in mijn geval bijvoorbeeld het lesgeven aan de universiteit. Tot slot, een laatste tip voor jonge accountants (in opleiding): het partnerschap is natuurlijk een prachtig doel, maar maak er geen doel op zich van. In alle functieniveaus is het belangrijk dat je plezier hebt, je je werk goed doet en je jezelf op een natuurlijke wijze blijft ontwikkelen. Dan komt ook die volgende stap vanzelf.

Voor het plaatsen van reacties, hou graag rekening met onze spelregels.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *