Sander van Rhee
Achtergrond
Mijn ervaring als accountant en docent
Mijn carrière in de accountancy begon in 2012 bij Baker Tilly in Den Haag. Ik kwam als 19-jarige binnen als assistent accountant en ben daar doorgegroeid tot en met manager audit. Inmiddels werk ik sinds kort bij Verstegen Accountants. Daarnaast heb ik op Nyenrode Business Universiteit naast mijn werk de accountancyopleiding gevolgd, vanaf de bachelor tot en met de post-master. In 2021 ben ik daar ook aan afgestudeerd. Inmiddels geef ik vanaf 2023 naast mijn werk als accountant ook les aan Nyenrode.
Naarmate ik verder kwam in de studie, werd de opleiding ook steeds leuker en uitdagender. De vakken in de masterfase sloten ook meer aan bij de dagelijkse werkzaamheden als accountant. Toen ik zelf nog in de collegebanken zat, hoorde ik bij de introductie van een collegereeks vaak dat een docent al lang niet meer in het accountancyvak werkzaam was, maar vervolgens wel over externe verslaggeving of auditing ging doceren. Zonder deze docenten tekort te doen, klonk dat wel als een diskwalificatie voor henzelf. Zelf vond ik het altijd prettig als er een relatief jong persoon voor de klas stond die nog wel in het accountantsvak werkzaam is. Doordat zij nog midden in het vak zitten, kunnen zij de ontwikkelingen makkelijker volgen en relevante praktijkvoorbeelden geven. Op deze manier kan de docent extra waarde toevoegen aan de lessen. Daarom zei ik tijdens mijn opleiding al dat ik wilde gaan lesgeven, zodra ik mijn RA-titel binnen heb.
Toen het vorig jaar zover was dat ik mijn RA-titel heb mogen behalen, vond ik dat ik ook de daad bij het woord moest voegen. Tijdens mijn opleiding merkte ik al dat de auditing vakken mij het meeste aanspraken. Als ik ging lesgeven, dan moest dat wel in die richting zijn. Ik ben toen in contact geraakt met een van de programmamanagers van Nyenrode. Een paar weken voordat de collegereeks van Auditing Beginselen begon werd ik gebeld of ik interesse had in een kennismakingsgesprek. Het was inmiddels zomer en ik heb toen vanaf mijn vakantieadres vanuit een caravan online kennisgemaakt met de programmamanager en de voorzitter van de kerngroep van het vak. Die herkenden overigens al snel dat ik vanuit een caravan aan het bellen was, doordat de achtergrond in Teams geen achtergrondfilter bleek te zijn.
In het najaar van 2023 heb ik voor het eerst het vak Auditing Beginselen gegeven in Den Haag. Dit is een tweedejaars bachelorvak, waarbij de studenten voor het eerst echt met de controlestandaarden aan de slag gaan. De studenten moeten werken met de hele NV COS bij een jaarrekening. Vanaf planningsfase tot en met de afronding, terwijl de meesten op het werk logischerwijs met name in de uitvoering van de werkzaamheden zitten. Dat maakt dit vak echt even iets anders, maar ook wel lastig voor veel studenten. De eerste keer lesgeven was zoals altijd wel even spannend, maar het lesgeven was mij gelukkig niet onbekend. Ik ben namelijk van jongs af aan al vrijwilliger bij de Katwijkse Reddingsbrigade, waar ik vanaf 2010 ook lesgeef. Eerst aan de jeugdleden en later ook bij de vaaropleiding voor nieuwe Lifeguards. De setting was nu alleen wel een stuk anders. Het verschilt wel of je in een zaal staat voor studenten of op het strand voor vrijwilligers. Het was toevallig, maar er zaten tijdens deze collegereeks drie collega’s van mij in de klas. Bij hen kon ik goed peilen wat zij van de colleges vonden.
Het doceren naast een fulltime baan valt goed te combineren. Gelukkig is het bij ieder kantoor normaal dat veel van de collega’s op vrijdag aan het studeren zijn. Alleen sta ik dan voor de klas in plaats van in de klas. Zelf geef ik een halve dag college en aangezien dat een blok van een aantal weken is hoef ik hiervoor niet minder te werken. De uren die ik door het lesgeven minder maak, compenseer ik dan op andere dagen of in andere weken. Toen ik zelf nog college volgde dacht ik altijd dat het voorbereiden van colleges voor docenten wel meeviel. Daar bleek ik mij toch wel in vergist te hebben. Naast dat ik mij moest voorbereiden voor de lessen, moesten de studenten ook aan hun voorbereidingsplicht voldoen. Dat betekende voor mij ook een extra avond per week besteden aan het doornemen van de opdrachten die zij hadden ingestuurd. Ook vond ik toen ik nog studeerde dat het vaak lang duurde voordat de cijfers bekend werden na het maken van de tentamens. Echter blijkt dat er eerst een docentenvergadering is om het tentamen door te nemen en om na te gaan of er geen bijzonderheden zijn. Daarna komt het nakijken en voor degene die op een grensgeval zit komt er nog een tweede beoordeling. Dat kost toch meer tijd dan ik voorheen altijd had gedacht.
Als mooie afsluiting van de collegereeks ging in het laatste college het brandalarm af in het gebouw. Toen iedereen buiten stond bleek er ook daadwerkelijk een brandweerauto aan te komen. Misschien waren we toch iets te rustig naar buiten gegaan. Eerst hebben wij geprobeerd om buiten het gebouw het college te vervolgen, maar dat bleek nogal rumoerig zo vlakbij een station. De Haagse Hogeschool zit dicht bij de locatie waar wij college volgen, dus daarom zijn wij daarheen gegaan. Zonder dat het echt iemand was opgevallen hebben wij daar het laatste college afgemaakt.
De kwaliteit van de jaarrekeningcontrole en het werk van de accountant staat altijd onder druk. Er valt genoeg te lezen in de krant over wat er niet goed gaat. Dat zal vast niet zo snel veranderen, want ik begrijp ook dat een nieuwsartikel waarin staat wat we wel goed doen ook niet zo spannend is voor de lezers. Laten we daarom vooral niet vergeten hoe leuk het beroep kan zijn! Voor iedereen die graag een steentje bijdraagt aan het opleiden van mensen, en daarmee ook wilt bijdragen aan de kwaliteit van het werk van een accountant, is doceren echt een aanrader. Zelf ga ik naast het doceren van het vak Auditing Beginselen komend jaar ook aan de slag met het begeleiden van studenten bij de bachelorscriptie. Ik vind het leuk om zo een bijdrage te mogen leveren aan het opleiden van nieuwe accountants!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!