Rilana Pal

Brenda’s Weken

Opinie

Brenda’s Weken 2024 – opinie 9

De Brenda Westra Opinieprijs wordt jaarlijks door Nyenrode Business Universiteit en Stichting Future Finance uitgereikt en is gericht op vernieuwende, duidelijk opiniërende, vlot geschreven, voor het accountantsberoep en –onderwijs actuele opiniestukken. In november wordt deze prijs uitgereikt, vandaar dat de aankomende tijd The Accountables is omgetoverd tot Brenda’s Weken, waarbij gedurende deze weken elke dag een opinie van een van de genomineerde centraal staat. Vandaag de opinie van Rilana Pal. Zij behaalde in 2024 de Master of Science in Accountancy en studeert nu in de Post-Master. Ze werkt als controleleider bij Van der Veen & Kromhout Accountants en Adviseurs

Gen-Z is going to save the audit world

Mijn start aan de accountantsopleiding op Nyenrode staat me nog helder voor de geest. Op 29 augustus 2016 begon mijn avontuur met een driedaagse introductie op het indrukwekkende landgoed in Breukelen. Naast de late uurtjes in de zolderbar, herinner ik me vooral nog levendig hoe een hoogleraar het podium van het auditorium betrad en luidkeels verkondigde: “Accountants are going to save the world”, verwijzend naar een bekende uitspraak van Peter Bakker. Deze uitspraak ontlokte gegrinnik onder ons, piepjonge studenten rechtstreeks van het atheneum, die onszelf nog nooit hadden gezien als de uitverkoren redders van de wereld. Het zette ons echter ook aan het denken. De eerste dag op Nyenrode onthulde dat wij, de nieuwe generatie accountants, bestemd zijn om via vooruitgang en digitalisering een revolutionaire impact te maken, met Gen-Z als drijvende kracht achter deze transformatie. Acht jaar later herhaal ik de woorden van de hoogleraar met een kleine aanpassing voor de grote rol die is weggelegd voor de nieuwe generatie; “Gen-Z is going to save the audit world”.

Het digitale tijdperk en de impact op de auditwereld

We leven namelijk in een tijdperk waar technologische vooruitgang onophoudelijk de wereld aan het transformeren is. Een onderzoek van Hyarchis [1] naar innovatietrends in accountancy toonde aan dat kunstmatige intelligentie binnen de sector wordt gezien als de belangrijkste ontwikkeling voor de toekomst van accountancy. Dit onderstreept de noodzaak voor accountantspraktijken om hun traditionele auditmethoden te heroverwegen en het enorme potentieel dat digitalisering biedt voor audits te omarmen. Digitalisering lijkt ook een mogelijke oplossing voor het aanhoudende personeelstekort als gevolg van een hoge werkdruk en het gebrek aan professionals. Door geavanceerde digitale audittools te implementeren, kunnen accountants meer werk verzetten in minder tijd. Een klassiek voorbeeld van een win-winsituatie, als je het mij vraagt. Werkgevers die vooroplopen in de digitalisering bieden hierbij niet alleen een werkomgeving aan die voorziet in verlichting van de werkdruk van huidige medewerkers, maar zijn ook een interessante optie voor aanstormende jonge professionals. Accountantspraktijken die deze technologische golf omarmen, zullen beter uitgerust zijn om te concurreren in een landschap dat wordt gekenmerkt door fusies en de dreiging van overnames door private equity. Het moge duidelijk zijn, de toekomst van de auditwereld is onlosmakelijk verbonden met digitalisering.

Waarom het management terughoudend is

Maar wat houdt het management dan tegen om de digitalisering volledig te omarmen? De uitdaging lijkt hierbij voornamelijk te zitten in het streven naar innovatie en het tegelijkertijd behouden van hoge kwaliteitsstandaarden. Daarnaast kan de oorzaak volgens het onderzoek van Hyarchis gevonden worden in een mogelijk onvermogen van het management om met succes te innoveren, gezien de tekortkomingen in kennis en kunde van nieuwe technologieën. Ook wordt de weerstand tegen verandering binnen de sector in het onderzoek aangehaald als een potentieel grote bedreiging. Dit roept de vragen op: zal de auditwereld ten onder gaan aan haar eigen conservatisme met betrekking tot technologische vooruitgang… en wie kan haar nog redden?

Gen-Z: dé oplossing voor de revolutie binnen de accountancy

Naar mijn mening moet de oplossing gezocht worden in de nauwe betrokkenheid van Gen-Z, de generatie die geboren is tussen circa 1997 en 2012 en volledig is opgegroeid in het digitale tijdperk. Hun natuurlijke affiniteit met technologie en digitale communicatie, gecombineerd met het gebruik van internet, apps en sociale media op jonge leeftijd, voorziet ze van unieke vaardigheden en een vernieuwende visie die cruciaal zijn voor de hedendaagse professionele omgevingen.

Hoewel Gen-Z-collega’s veel potentieel hebben, worden ze vaak niet optimaal benut in het digitaliseringsproces binnen accountantspraktijken. Een logische reden hiervoor is dat zij meestal aan het begin van hun carrières staan en nog geen leidinggevende functies bekleden, ze zijn hierdoor simpelweg niet betrokken bij baanbrekende veranderingen. Daarnaast vormt de traditionele hiërarchie binnen veel accountantspraktijken een obstakel voor het inbrengen van frisse ideeën en het actief betrekken van deze jongere generatie in de digitalisering. Gen-Z-collega’s werken voornamelijk samen met hun directe leidinggevenden en staan hierdoor vaak op grotere afstand van het management, wat ertoe leidt dat hun stem minder doorklinkt in strategische discussies over innovatie. Bovendien werkt de generatiekloof vaak in het nadeel van Gen-Z; ze worden met regelmaat afgeschilderd als “veeleisende, zweverige liever-lui-dan-moe sneeuwvlokjes met curling-ouders”, wat de potentieel vruchtbare samenwerking tussen de generaties niet ten goede komt.

Gen-Z aan zet binnen accountantspraktijken

Om voorop te kunnen lopen in het digitale tijdperk, moet het management Gen-Z op actievere wijze inschakelen in de digitale transformatie door ze leidende posities te geven in gespecialiseerde teams binnen de accountantspraktijken die zich richten op het ontwikkelen en aanschaffen van audittools. Hun natuurlijke affiniteit met technologie en het snel kunnen adapteren van nieuwe tools stellen Gen-Z in staat om zowel innovatieve oplossingen voor de accountantspraktijk aan te dragen als effectief het IT-landschap en de bijbehorende risico’s tijdens de controle te beoordelen.

Ik roep het management van accountantskantoren hierbij op om Gen-Z in te gaan zetten als strategische partners op het gebied van digitalisering. Door deze jonge professionals te betrekken bij de ontwikkeling van digitale strategieën en bijbehorende tools, kunnen we samen een robuuste sector vormen die bijdraagt aan het vormgeven van de toekomst van de wereld.

Gen-Z is going to save the audit world.

[1] Hyarchis. (2024). Enquête innovatietrends in accountancy. Geraadpleegd van https://www.hyarchis.com/nl/downloads/hyarchis-enquete-innovatietrends-in-accountancy/

Voor het plaatsen van reacties, hou graag rekening met onze spelregels.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *