Marije ten Voorde
Maatschappij
Artikel
Accountants tijdens de coronacrisis
Waar bijna alle branches op dit moment hun werkzaamheden niet kunnen voortzetten, lijkt het alsof accountants het drukker hebben dan ooit. Vanuit verschillende hoeken komen er vragen over hoe nu verder met de onderneming en welke overheidsregelingen voor hun van toepassing kunnen zijn.
Waar moeten accountants nu vooral op letten? Het blijft voor iedereen een lastige en onzekere situatie. De NBA heeft onlangs een ‘corona alert’ 42 uitgebracht. Hierin staan de gevolgen van het coronavirus voor het werk van een accountant in beschreven. In dit alert worden antwoorden gegeven op vragen zoals:
‘Moet een opgemaakte jaarrekening die nog niet is vastgesteld worden aangepast als gevolg van nieuwe informatie over corona?’
‘Wat zijn de gevolgen voor de controle verklaring?’
Sommige delen van het alert hebben betrekking op de samenstelpraktijk en andere weer op de controlepraktijk of andere financiële functies en richtingen.
Covid 19 heeft zijn aantocht in Nederland precies midden in het controleseizoen gemaakt. Ook al is het virus pas ruim na het sluiten van het boekjaar uitgebroken, er moet nu al goed worden gekeken naar de gevolgen van het virus. De onrust als gevolg van het virus maken het noodzakelijk dat accountantskantoren hun werkprocessen moeten aanpassen, maar hoe gaat dit nou in zijn werk in de praktijk. Meerdere personen uit de accountancy vanuit verschillende kantoren en functielagen hebben hun ervaringen op papier gezet.
Werkgever: big 4 kantoor
Functie: Senior Staff Audit
‘Los van het feit dat ik iedere dag vanuit huis werk, merk ik dat ons werk gewoon op een normale wijze doorgaat. De opdrachten van klanten lopen gewoon door, in mijn planning is niks veranderd
Ik doe gewoon mijn werkzaamheden zoals ik deze zonder corona crisis ook gedaan had. Het enige verschil is dat ik niet vanuit kantoor of bij de klant op locatie werk. Met de huidige online faciliteiten kan ik mijn vragen gewoon bij de klant stellen en lopen de controles van jaarrekeningen gewoon door.
Soms merk je wel dat je iets inefficiënter werkt, omdat je niet even naast de klant kan zitten om bepaalde dingen door te spreken.
Maar overall denk ik dat ik aan het eind van de rit eigenlijk veel efficiënter ben, doordat ik niet word afgeleid. Ook kan ik nu meer mijn rust pakken doordat ik mijn dagelijkse twee uur reistijd niet heb. Natuurlijk mis ik het face-to-face contact met collega’s en klanten, maar ik kan er ook de voordelen van inzien en merk dat ik het voor een overzichtelijke periode best fijn vind om alles vanuit huis te doen.’
Werkgever: next 5 kantoor
Functie: Supervisor samenstel
De werkdruk op de samenstelafdeling is er in het voorjaar en gedurende het hele jaar met vlagen. Zo ligt de werkdruk bij het opstellen van maandrapportages hoog, omdat je in een korte periode veel moet doen. Daarnaast merk je ook dat er meer vraag dan aanbod op de markt is. Mankracht ontbreekt, maar deze is ook moeilijk te vinden.
Momenteel zitten we in een gekke situatie waarbij we allemaal vanuit huis moeten werken. Om elkaar toch nog te zien en te weten wat er op de afdeling speelt hebben wij elke week een meeting met het hele team. Ook is er veel telefonisch en Skype contact. De werkdruk wordt door het thuis werken wel hoger dan normaal, doordat het begeleiden van andere collega’s meer tijd kost dan normaal. Je moet andere manieren zoeken om mee te kijken of iets te laten zien en dit kost aanzienlijk meer tijd dan op kantoor. Hierdoor stapelt ondertussen je eigen werk op.
Ondanks dat de werkdruk aanwezig is en deze door de huidige situatie hoger ligt dan normaal, wordt deze niet als te hoog ervaren.
Werkgever: big 4 kantoor
Functie: Junior staff Audit FSO
Dit virus heeft eigenlijk een nog grotere impact gehad op mijn dagelijks leven dan verwacht. Zelf had ik persoonlijk verwacht dat deze isolatie van korte duur zou zijn en dat het thuiswerken meteen goed onder de knie zou krijgen. Het eerste kunnen we wel ontkrachten (en het tweede misschien ook). Inmiddels heeft het kabinet aangekondigd dat we tot 1 juni thuis moeten werken en dat zijn dik elf weken. In het begin was het thuiswerken toch wel even wennen. Het was voor mij persoonlijk heel moeilijk om structuur te krijgen en een goede scheiding tussen privé- en werktijd. Ik stond op en sprong meteen achter de laptop tot het eigenlijk tijd was om naar bed te gaan met minimale pauze. Dat is uiteraard niet gezond en daar ben ik snel van teruggekomen.
De communicatie via telefoon, e-mail, chat- en videodiensten waren we wel al bekend mee. Wel werd hier vanaf 16 maart ineens massaal gebruik van gemaakt, waardoor de diensten overbelast raakte. Al snel werden deze problemen ook opgelost en kon ik team- en klantcontact met onze technologische tools voortzetten. Mijn klanten zijn, op het thuiswerken na, eigenlijk over het algemeen minimaal geraakt en wij kunnen onze controlewerkzaamheden op afstand voortzetten. Wel mis ik elke dag nog mijn collega’s, vrienden en familie en het besef dat het menselijke en sociale aspect van ons beroep belangrijk is, wordt steeds groter. Voorlopig zullen we nog geen handen kunnen schudden in de 1,5 meter maatschappij, maar ik kijk wel uit naar de face-to-face gesprekken die we hopelijk snel weer kunnen voeren.
Werkgever: next 5 kantoor
Functie: Senior assistent Audit
Na een aantal weken thuis werken gaat het wel wennen. Ik woon in een appartement en werk aan de keukentafel. Mijn vriend werkt nog wel buiten de deur. Gelukkig maar, want anders zou het toch een stuk lastiger zijn. De eerste twee weken kreeg ik last van mijn nek en rug. Nu heb ik mijn laptop op een stapel boeken gezet en gaat het wat beter, maar het blijft toch fijner om aan een bureau te werken met een goede bureaustoel.
Het contact met collega’s mis ik wel, ook al bel ik nog best vaak met mijn team om de status van het werk te bespreken. Ik vind het best eenzaam om dagen achter elkaar ‘’alleen’’ thuis te werken. Gek genoeg werk ik nu ook harder dan dat ik met mijn team bij de klant zit. Dat had ik niet verwacht. Ik vergeet soms zelfs om pauzes te nemen.
Ondanks dat het ook fijn is om thuis te werken voel ik toch meer stress. Dat komt denk ik omdat ik mijn werkzaamheden af wil hebben, maar het soms wel lastig is omdat je niet bij je collega’s zit. Je moet het zelf uitzoeken.
Het samenwerken met de klant gaat beter dan verwacht. Videobellen en schermdelen maken het tegenwoordig wel mogelijk om op afstand te werken. Ook het plannen is nu nog belangrijker dan voorheen en dat beseft de klant ook. Wel is het lastig dat je niet even naar de klant kan lopen als je een vraag hebt. Nu verzamel ik alle vragen en bel ik een keer per dag. Terwijl sommige vragen snel opgelost kunnen worden als je even naar de klant loopt.
Het kost allemaal wat meer moeite, het is soms eenzaam en ik heb wel wat last van mijn nek en rug, maar het samenwerken op afstand gaat wel beter dan verwacht.
In de toekomst lijkt het me wel fijn om af en toe eens een dag thuis te werken. De files en reistijd mis ik niet, maar toch lijkt het me ook fijn als we weer naar de klant kunnen gaan.
Bovenstaande geschreven stukken geven verschillende inzichten in hoe mensen werkzaam in de accountancy zich voelen en staande houden in de huidige situatie. Iedereen beleeft het op zijn of haar eigen manier, maar duidelijk is wel dat het sociale aspect gemist wordt. Menselijk contact en face-to-face vergadering zijn juist de onderdelen die dit beroep zo divers en leuk maken.
Laten we de hoop uitspreken dat we elkaar snel weer in het echt kunnen zien, maar tot die tijd zullen we het moeten doen met de goede technologie.
Voor het plaatsen van reacties, hou graag rekening met onze spelregels.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!