Inge Winterswijk

Cultuur

Artikel

Alleen maar vrouwen op kantoor?!

Op weg naar Empel

Het is vrijdagmiddag en samen met Fran (ook redactielid van The Accountables) ben ik onderweg naar Empel voor een interview met de directeuren van ZIJ-SPAN, een accountantskantoor dat enkel bestaat uit vrouwen. Al een aantal keren heb ik mijzelf afgevraagd wat de overwegingen zijn geweest om enkel met vrouwen te werken. En wat zullen hiervan de voor- en nadelen zijn? Ik kan me voorstellen dat er meer aandacht is voor een persoonlijke benadering, anderzijds kan ik me ook voorstellen dat al die vrouwen regelmatig door elkaar heen tetteren.

We worden zeer hartelijk ontvangen door Godelieve Stratermans en Jet Focken (beide directeur van ZIJ-SPAN) in een historisch pand in Empel. Godelieve en Jet zijn beiden al jaren AA Accountant. Godelieve heeft ruim 16 jaar bij een Big Four kantoor gewerkt en was al begonnen aan het partner-traject toen zij zich realiseerde dat deze manier van werken niet meer bij haar paste. Jet kwam na bijna 10 jaar ervaring tot dezelfde conclusie. Jet was de eerste van de twee powervrouwen die voor zichzelf begon. Tijdens een cursus hebben ze elkaar ontmoet, er was direct een klik en al snel daarna zijn ze samen verder gegaan met ZIJ-SPAN.

Een persoonlijke benadering

Sinds 2018 runnen ze een succesvol accountantskantoor en inmiddels is het team uitgebreid. En nu resteert nog maar één vraag: “Waarom alleen maar vrouwen?”. De reden daarvoor is eigenlijk simpel, de vrouwelijke sollicitanten waren gewoon beter! Het is dus niet zo dat Godelieve en Jet alleen maar met vrouwen willen werken. Wanneer vanuit een vacature een mannelijke sollicitant de beste kaarten heeft, zal hij gewoon worden aangenomen. De twee accountants van ZIJ-SPAN presenteren zichzelf via de website  als ‘De vrouwelijke accountant’, maar dit doen zij meer vanuit marketingtechnisch oogpunt. Er blijkt op dit moment vraag te zijn naar een accountantskantoor met een andere aanpak. Maar hoe biedt ZIJ-SPAN de klant dan een andere aanpak?

Het motto van ‘ZIJ-SPAN’ is: ‘zijn wie je bent’. Dat de klanten persoonlijk worden benaderd en zichzelf thuis voelen zijn dan ook de kernwaarden. Hiervandaan komt ook de naam. ‘De ondernemer zit achter het stuur, en wij in het bakje’. Ze helpen ondernemers met administratief werk, Btw-aangiften, het opstellen van jaarrekeningen, advisering en interim opdrachten. Jet geeft aan dat klanten haar, toen ze nog in loondienst was, minder belden voor vragen uit angst dat er direct een factuur werd verstuurd. Terwijl het juist zo belangrijk is dat vragen op tijd gesteld worden, klanten het juiste advies krijgen en dat op tijd de juiste acties kunnen worden ondernomen. Godelieve benadrukt dat een persoonlijke benadering niet hoeft te impliceren dat je geen rechte rug kan hebben.

Vertrouwen op nummer één

Bij ZIJ-SPAN wordt er ook gewoon overgewerkt wanneer dit nodig is en bijna alle vrouwen werken fulltime. Met deze vooroordelen kunnen we dus ook meteen afrekenen. De dames vertrouwen blindelings op elkaar, wanneer één van de twee geen goed gevoel heeft bij een potentiele klant, dan wordt de opdracht niet aangenomen. Zelf ben ik al een aantal jaar werkzaam binnen een grote auditpraktijk. Een klein kantoor zoals ZIJ-SPAN is natuurlijk veel dynamischer en persoonlijker. Hierdoor vind ik het lastig om een dergelijke praktijk te vergelijken met bijvoorbeeld de praktijk waarin ik zelf werkzaam ben. Maar ik denk wel dat dit vertrouwen één van de dingen is die de grote accountantskantoren van ZIJ-SPAN kunnen leren: leer vertrouwen op je intuïtie. En is dit iets dat vrouwen beter kunnen? Misschien wel, ik weet het niet.

Uiteindelijk floreert ZIJ-SPAN door de persoonlijke benadering, de kwetsbare opstelling onderling en naar klanten toe en het onvoorwaardelijke vertrouwen in elkaar. Intuïtie, vertrouwen, een persoonlijke benadering en niet altijd meteen dat uurtje factureren.  Wat heerlijk zou het toch zijn wanneer ik niet direct over meerwerk hoef te discussiëren wanneer een klant niet de juiste documenten heeft opgeleverd of aanvullende vragen heeft gesteld. Natuurlijk wel in alle redelijkheid, maar kom op accountants, zou een meer persoonlijke benadering ons beroep niet veel leuker en effectiever maken? En misschien zelfs ook wel de kwaliteit verbeteren?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *