Tülay Dilsiz – Gedik

Maatschappij

Artikel

Generaties en gelijkwaardigheid op de werkvloer

Individueel verschillen werknemers enorm, maar iets wat veel mensen met elkaar verbindt is hun leeftijd. Je geboortejaar geeft aan hoe de wereld ervoor stond in jouw jeugd, en welke invloed die wereld mogelijk op jou had. Wat deed dit met je persoonlijkheid, en hoe uit zich dat op de werkvloer?

Ik heb een klein onderzoekje gedaan om de verschillende generaties in kaart te brengen. Om goed te kunnen samenwerken en kwalitatief hoogwaardig werk te leveren zullen we elkaar beter moeten leren kennen. Op dit moment zijn volgens verschillende onderzoeken 4 generaties actief op de arbeidsmarkt. Dit betreft generatie Babyboomers, Generatie X, Generatie Y (ook wel de Millenials) en Generatie Z. Deze verschillende generaties hebben een verschillende kijk op de organisatie.

  • Babyboomers (1940 tot 1955; samenwerkend maar moeite met verandering)
  • Generatie X (1960 tot 1980; onafhankelijk maar conservatief)
  • Millennials (1981 tot 1995; gedreven maar toe-eigenend)
  • Generatie Z (1996 tot 2010; progressief maar ontrouw)

Babyboomers

Collega’s, vaders en moeders, ooms en tantes, opa’s en oma’s die nu richting hun pensioenleeftijd naderen of al met pensioen zijn, de generatie van de Babyboomers is geboren rond de periode 1940-1955. Deze generatie groeide op in een periode van wederopbouw, na de Tweede Wereldoorlog.

Kinderen die vragen, worden overgeslagen. Kinderen die willen, krijgen voor de billen. Kindertjes moet je wel zien, maar niet horen. Jouw wil staat achter de deur. Deze uitspraken kenmerken de opvoeding van een protestgeneratie. Het is de laatste generatie die op de traditionele manier werd opgevoed. Kinderen moesten luisteren en doen wat hen verteld werd.

Opvallend is dat deze generatie veel beter is opgeleid dan de vorige generatie, en op de hoge scholen en universiteiten zochten zij elkaar vaak op om idealistische ideeën met elkaar te delen. Deze generatie wordt ook wel gezien als de generatie van de flowerpower.

Mooi vind ik dat zij het patroon van opvoeden van hun ouders hebben verbroken, en besloten om de kinderen als nagenoeg gelijken te beschouwen, daarover later meer in de generatie Y.

Generatie X: nuchterheid en efficiëntie

Dat optimisme van de babyboomers was niet voor Generatie X weggelegd. Gen-X, geboren tussen grofweg 1960 en 1980, bestaat uit kinderen van de oliecrisis, jeugd die onder leeftijdsgenoten veel meer werkloosheid zag dan andere generaties.

Financiële uitdagingen maakten Gen-X nuchter. Hun ouders kenden de oorlog en leerden hun kinderen relativeren. Die opvoedingsstijl adopteerden generatie X-ers zelf ook, toen zij kinderen kregen. Ze namen verantwoordelijkheid en boden bescherming met de nuchterheid die ze kenmerkt.

Op de werkvloer maakt die ‘down to earth’-mentaliteit hen een goede sparringpartner of een goed voorbeeld voor jongere collega’s, die soms een anker nodig hebben dat hen enigszins aan de grond houdt.

De Generatie X heeft veel aandacht voor de verhouding inspanning-ontspanning, oftewel de work-life balance.

Beloning is voor deze groep erg belangrijk, dus een eerlijke beloning tegenover de inspanning.

Generatie Y: de verwende millennials

Generatie Y, ook wel de millennials genoemd, zijn geboren tussen 1980 en ongeveer 1995. Generatie Y groeide op met véél minder broers en zussen dan Generatie X. Ze kregen daardoor méér aandacht van hun ouders, en dat maakte hen een beetje verwend. Ik ben zelf een millenial.

Ze beslisten al vroeg mee als een volwaardig lid van hun gezin. Autoriteit betekent minder voor hen, dan voor oudere generaties. Millennials is jarenlang verteld dat zij ‘alles kunnen worden, wat ze maar willen’. Dat betekent dat ze dóór willen groeien, hard willen werken, en altijd op zoek zijn naar zelfontplooiing. Geestelijke voldoening is voor hen vaak belangrijker dan geld of status.

Werkgevers moeten beseffen dat ze met millennials harde werkers in dienst hebben die, zo lang zij uitdaging zien, bereid zijn de organisatie lang trouw te blijven. Blijf hen prikkelen en verrassen, maar pas op dat je niet te veel van ze vraagt. Juist door hun enthousiasme kunnen millennials vaak net iets langer doorgaan dan goed voor ze is.

Opgegroeid in een tijd met veel verandering en snelle ontwikkelingen. Ook op de arbeidsmarkt. Deze generatie weet wat zij wil: een interessante functie waarin zij kan blijven groeien. Je werkt om te leven, niet andersom.

Ze willen flexibele werktijden, dit betekent vaak dat ze minder moeite hebben om ‘s avonds te werken, en dit overdag op een ander moment te compenseren. Hun beste vrienden zijn vaak collega’s, waar ze graag ook buiten werktijd mee afspreken.

Ze wensen veel vrijheden tot autonome beslissingen. Ze houden wel van structuur, de kaders. Maar je moet hen vooral niet zeggen wat ze moeten doen. Micromanagers opgepast! Je laat ze vrij maar je steunt ze wel, en je moet beschikbaar zijn voor vragen.

Daarom beginnen ze vaak als zelfstandige, als hun droombaan er bij een andere werkgever niet tussen zit. Of als ze dat gevoel hebben. Dit zien we nu ook met name met die generatie gebeuren op de arbeidsmarkt.

Millenials zijn besluitvaardig. Knopen doorhakken lastig? Niet voor millenials. Ze vinden het geen probleem om acties te ondernemen of zich uit te spreken, en daarmee beslissingen te nemen.

Als geen ander is Generatie Y zich bewust van wat er om haar heen gebeurt. Zowel maatschappelijke, politieke als economische ontwikkelingen houden ze goed bij. En die kennis kunnen ze dan weer inzetten in hun eigen functie of organisatie.

Generatie Z: Virtuele wereld 1996 – 2010

Op dit moment bestormt Generatie Z de arbeidsmarkt. Leuk idee is dat over het algemeen Generatie X de huidige Gen-Z opvoedt tot nuchtere en vooral bewuste personen die ergens voor staan. Gen Z is op zoek naar zekerheid en houvast.

Gen-Z leerden in hun jeugd elk jaar wel een paar nieuwe technologieën kennen, moet je nagaan welke innovaties we hebben doorgemaakt! Daar komen hun superieure IT-vaardigheden vandaan. Generatie Z is daardoor leergierig en pikt nieuwe taken gemakkelijk en snel op. Wat is dan hun valkuil? Misschien wel verveling. Laat hen niet jarenlang dezelfde taken uitvoeren. Want met zelfontplooiing in hun achterhoofd zouden ze de uitdaging zomaar ergens anders kunnen zoeken.

Generaties leren van elkaar

  • Babyboomers (1940 tot 1955; samenwerkend maar moeite met verandering)
  • Generatie X (1960 tot 1980; onafhankelijk maar conservatief)
  • Millennials (1981 tot 1995; gedreven maar toe-eigenend)
  • Generatie Z (1996 tot 2010; progressief maar ontrouw)

Erg leuk om te zien hoe deze generaties op dit moment samenwerken, of soms mopperen op elkaar. Dit is enkel en alleen een overzicht van de verschillen en overeenkomsten op het gebied van leeftijd, en daar kunnen wij allemaal veel van leren. Het sociale aspect van waarom wij de dingen doen die wij doen vind ik erg interessant. Een oproep aan alle jonge accountants: probeer zoveel mogelijk te leren van de andere generaties door met hen in gesprek te gaan. Wees nieuwsgierig en verwonder je. En maak bespreekbaar waar je tegenaan loopt.

Bronnen:

Wie zijn de millennials/generatie Y? | YoungCapital

What Your Youngest Employees Need Most Right Now (hbr.org)

How to Manage a Multi-Generational Team (hbr.org)

Boek: Millennials Rising – The Next Great Generation

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *