Margreeth Kloppenburg
Opinie
Wie schrijft, die blijft?
Het opinieplatform The Accountables viert haar 10-jarige jubileum. En dat is – voor iedereen die actief betrokken is bij het platform, als initiator, auteur of lezer – een ware overwinning op de wereld.
De ontstaansgeschiedenis start in 2014 met een opdracht waarbij ik onderzoek ga doen onder docenten en studenten naar iets waarvan ik nu echt niet meer weet wat het was. Verdrongen denk ik.
Wel weet ik dat er vrij snel behoefte lijkt te zijn om de stem van de accountant-in-opleiding te laten horen. En dan bij voorkeur in combinatie met kwalitatieve aandacht voor (leren) kritisch denken, schrijven en spreken.
De uiteindelijke financiering van het project dat leidt tot de lancering van The Accountables, komt, paradoxaal genoeg, van de afdeling Marketing. Zij begrijpen onmiddellijk dat kwalitatieve inhoud, gepubliceerd door de eigen studenten, in alle openbaarheid, ook een uitstekend uithangbord is voor een opleiding.
En zo gaan we met een team enthousiast van start. Samen met Govert van Koningsveld en een groep enthousiaste studenten: Andrea Moser, Candide Verbruggen, Alban Bastiaan, Mike Broekhof en Ruben Van Kooten Niekerk. De website krijgt vorm, de naam popt op in een brainstorm en er Renske Siskens komt erbij vanuit Nyenrode voor redactionele ondersteuning.
Na lancering – 2015 – ontvangen we de prijs voor beste onderwijsinnovatie. En nu is het platform goed verankerd geraakt bij de VAS met een ándere prijs, de Brenda Westra opinieprijs. Zij was, ze is helaas veel te jong overleden, immers onbevreesd kritisch en joeg vernieuwing aan vanuit haar grote betrokkenheid en vormt daarmee tot op de dag van vandaag een inspiratiebron.
Laten we daarom hier en nu dit jubileum alloceren, koesteren en bewonderen.
Want, The Accountables is geen rustig bezit dat er als vanzelf altijd is en zal zijn.
Het is sinds haar bestaan de opbrengst van de inzet van vele studenten die, in al die jaren, hun schaarse tijd en energie aanwenden om het platform vanuit eenzelfde betrokkenheid, gaande te houden. En dat verdient heel veel waardering.
Waarschuwing: hier komt een stokpaard. De noodzaak om blijvend te investeren in kritisch denken en de taal die daartoe het belangrijkste instrument is, is onveranderd groot. Of misschien nog wel groter dan 10 jaar geleden. Als je plezier ontwikkelt in taal, je gedachten leert uitdrukken mondeling en schriftelijk, puttend uit een grote woordenschat, dan is dat een basis waar je je hele studie en ook je persoonlijke en professionele leven daarna, de vruchten van plukt.
Het is ook allerzins haalbaar. Een goed betoog heeft naast taal alles te maken met logica. De interne logica van een betoog is best wel een bèta dingetje.
Argumentatietheorie toont overeenkomsten met de redeneringen die je in de wiskunde maakt. Daarom ben ik optimistisch over het potentieel bij studenten om hun dit bij te brengen. Voorwaardelijk is dat je docenten hebt die getraind zijn in taalonderwijs en de onderkenning dat het een vak op zich is en dat het dus tijd kost om die principes goed in te slijten bij studenten.
Die onderliggende principes goed doorzien, dat leer je al met stukken van 500 woorden zoals bijvoorbeeld op The Accountables, heus, daar zit alles al in. En als je dat eenmaal in de vingers hebt (veel doen, veel directe begeleiding van een goede docent) slaagt het merendeel van de studenten erin een scherpe opinie, een essay/betoog en uiteindeiljk ook een interessante scriptie schrijven.
Het zou mooi zijn als ik jullie kon wijsmaken dat ‘wie schrijft, die blijft’ betekent dat, als je iets substantieels betoogt op schrift, het voor de eeuwigheid van waarde is. Helaas. Van oudsher betekent ‘wie schrijft, die blijft’, dat wie goed boekhoudt zijn zaak kan overzien maar wie dat niet doet, zijn bedrijf niet standhoudt.
Misschien is het een treffende weerspiegeling: een opleiding voor studenten, gericht op relevante vakinhoud (tuurlijk veel meer dan boekhouden) in combinatie met helder leren denken, spreken en schrijven op basis van wetenschappelijke disciplines zoals filosofie, argumentatie, retorica. En dan de uitkomsten daarvan blijven publiceren.
Ik feliciteer de redactie, Renske Siskens, Nyenrode en de beroepsgroep der (aankomende) accountants met dit jubileum en hoop van harte dat door verregaande integratie in het onderwijsprogramma er nog heel veel meer gepubliceerd wordt de komende tien jaar.
Het kan.
Margreeth Kloppenburg
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!